آمار مطالب

کل مطالب : 23
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 1
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 273
بازدید سال : 3247
بازدید کلی : 4180

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان طنین طراوت- وبلاگ تخصصی سالمندان و آدرس tanintaravat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : ایزد منچهری
تاریخ : یک شنبه 8 دی 1398
نظرات

 

رفتارشناسی در برخورد با سالمندان

 

 

تمام افراد جامعه دوره سالمندی را طی خواهند کرد که آخرین مرحله زندگی هر فرد محسوب می‌شود. این دوره از سن ۶۵ سالگی به بعد آغاز خواهد شد و تا پایان زندگی ادامه‌دار است. این دوره سرشار از احساس کمبودها است چراکه در این زمان اتفاق‌هایی اعم از دست دادن همسر، دوستان، نزدیکان، عدم استقلال مالی و … رخ می‌دهد.

 

ایجاد استقلال مالی:

یکی از اتفاق‌های مهمی که در این دوره رخ خواهد داد عدم استقلال مالی خواهد بود، این بدان معنی است که افراد سالمند استقلال مالی لازم را نخواهند داشت که در پی آن اتفاقات روحی و روانی به دنبال خواهد داشت. فرزندان افراد سالمند باید اجازه دهند استقلال مالی خود را حفظ کنند و داشتن استقلال مالی را از آن‌ها منع نکنند.

 

پیشنهاد:

برای شرکت سالمندان در جلسات گروهی، کلاس‌های مشاوره‌ای و یا هر چیز دیگری که بدان احتیاج دارند از فعل دستوری استفاده نکنید، بلکه در قالب یک پیشنهاد به آن‌ها ارائه دهید و با تشویق و ترغیب کردن سالمندان به شرکت در کلاس‌ها برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. تجربه نشان می‌دهد که دستور دادن به سالمندان نه‌تنها آن‌ها را مطیع نمی‌سازد بلکه باعث افسرده شدن و ایجاد حالت تدافعی در آن‌ها می‌شود، این حالت دفاعی به دلیل آن است که توان و نیروی قبلی خود را به شما نشان دهند که سرانجام نیز موفق به انجام چنین کاری نخواهند شد و دچار افسردگی و سرخوردگی شدیدتری خواهند شد.

 

محبت به سالمندان:

یکی از بارزترین و برجسته‌ترین علل انسانیت و اخلاق داشتن، محبت به سالمندان است. چراکه محبت به سالمند مانند محبت به کودکان شیرین و جذاب و مانند محبت به همسر دوطرفه نخواهد بود. این محبت به سالمندان نه‌تنها دوطرفه و جذاب نیست بلکه دارای آزار و اذیت و حتی ناخوشایند در برخی موارد خواهد بود.

نگهداری والدین در دوران سالمندی باید همراه بامحبت و ایجاد فضای امن برای آن‌ها باشد همان‌گونه که زمانی آن‌ها از ما مراقبت می‌کردند. همچنین مورد دیگری که می‌توان بدان پرداخت حس انسان دوستانه بودن این امر است که حکم می‌کند با سالمندان به نیکی رفتار کنیم و اگر خلق‌وخوی تندی دارند آن‌ها را تحمل و با ایشان مدارا کنیم.

 

بی‌توجهی به سالمندان ممنوع:

از شایع‌ترین اتفاقات ممکن که برای سالمندان پیش می‌آید بی‌توجهی و غفلت از آن‌ها است. این بی‌توجهی و غفلت به سالمندان خود باعث بروز اتفاقات ناخوشایندی ازجمله تغذیه نامناسب، وسواس، تنها ماندن سالمند در خانه، افسردگی و …. خواهد شد. درنتیجه نباید اجازه دهیم تا شرایطی پیرامون سالمند ایجاد شود که حس توجه نکردن به او دست دهد.

 

احترام گذاشتن به سالمندان:

احترام گذاشتن به سالمندان نیز جزو کارهای روزمره‌ای است که باید در مقابله با آن‌ها از خود نشان دهیم. ترحم به سالمندان باعث ایجاد رنجش و حس سرخوردگی در آن‌ها خواهد شد به همین دلیل تمام افراد تأکید فراوان بر روی این موضوع دارند که با سالمندان با احترام برخورد کنید نه از روی ترحم.

 

گذشته سالمندان:

گذشته افراد سالمند به حد زیادی استرس و اضطراب را در آن‌ها افزایش می‌دهد و سلامتی آن‌ها را به خطر می‌اندازد. اکثر سالمندان باگذشت زمان و بالا رفتن سن خصوصیات متفاوتی را پیدا می‌کنند که با خلق‌وخوی جوانی و میان‌سالی آن‌ها متفاوت خواهد بود. هر سالمندان در زمان گذشته و دوره جوانی و میان‌سالی کارهایی را مرتکب شده است که ازنظر خودش باعث شرمندگی و شرمساری است از همین رو شوخی کردن و کنایه زدن به گذشته افراد تا زمانی که خود آن‌ها این موضوع را متذکر نشده باشند باعث رنجش و اذیت و آزار روحی آن‌ها خواهد شد.

 

توجه به‌ظاهر سالمندان:

طبیعتاً هر فردی به زیبایی و راستگی ظاهر خود اهمیت چندانی می‌دهد و در تلاش است تا خود را مرتب و شیک‌پوش جلوه دهد، اما سالمندان باوجود درد بسیار و درگیر بیماری‌های مختلف بودن این فرصت را پیدا نمی‌کنند. از همین رو دیگر افراد خانواده باید به‌ظاهر و تمیزی افراد سالمند خود توجه کنند و با مهربانی به آن‌ها کمک کنند تا ظاهری تمیز و مرتب داشته باشند. این ظاهر تمیز باعث بالا رفتن اعتمادبه‌نفس نیز خواهد شد.

 

حقوق سالمندان:

از امام سجاد (علیه‌السلام) روایت‌شده که فرمود: «و اما حق الکبیر فان حقه توقیر سنه و اجلال اسلامه اذا کان من اهل الفضل فی الاسلام بتقدیمه فیه و ترک مقابلته عندالخصام و لاتسبقه الی طریق و لاتومه فی طریق و لا تستجهله و ان جهل علیک تحملت و اکرمته بحق اسلامه مع سنه فانما حق السن بقدر الاسلام و لاقوه الا بالله.» (رساله حقوق امام سجاد (علیه‌السلام)، حق شماره ۴۳)

هیچ کس را جز او نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید اگر هردو یا یکی (از آنها به پیری برسند که موجب رنج و زحمت باشند) زنهار کلمه‌ای که رنجیده خاطر شوند مگو و کمترین آزار به آنان مرسان و با ایشان با احترام و بزرگوارانه سخن بگو.

حدیث بالا به‌طورکلی به این اشاره می‌کند که: حرمت پیری‌شان را نگه‌دارید، درراه رفتن پشت سر آن‌ها قدم بردارید، در اختلافات با آن‌ها به مباحثه نپردازید، اگر رفتار جاهلانه‌ای از آن‌ها سر زد تحمل‌کنید و … .

 

تعداد بازدید از این مطلب: 949
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : ایزد منچهری
تاریخ : یک شنبه 8 دی 1398
نظرات

 

سالمندی چیست؟

 

 

 

سالمندی به عمر بالاتر از، میانگین طول عمر بشر اشاره دارد و بنابراین بخش پایانی چرخهٔ حیات انسان است. افراد سالمند قابلیت‌های تجدید قوای محدودی دارند و بیش از دیگر بزرگسالان در معرض بیماری، سندرمها و کسالت هستند. علم پیری شناسی به مطالعهٔ پزشکی روند پیری، و پیرپزشکی به مطالعهٔ بیماری‌هایی که سالمندان بدان مبتلا می‌شوند، مربوط است.

اکنون شش میلیون و ۴۰۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال در ایران وجود دارد که این رقم ۸٫۳ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود.

 

سالمندی در ایران

مطالعات جهانی از افزایش روزافزون این بیماری‌ها در میان جمعیت سالمند در جوامع مختلف دنیا نشان دارد و گفته می‌شود در حال حاضر ۳۶ میلیون نفر مبتلا به آلزایمر و ۴٫۳ میلیون نفر مبتلا به پارکینسون در سراسر جهان هستند. پیش بینی‌ها حاکی است که با توجه به افزایش جمعیت سالمند در جهان، آمار مبتلایان به آلزایمر تا سال ۲۰۵۰ به ۱۱۵ میلیون نفر و مبتلایان به پارکینسون به ۹ میلیون نفر خواهد رسید. آلزایمر و پارکینسون از جمله مهمترین بیماری‌های سیستم عصبی دوره سالمندی است که به گفته متخصصان، با توجه به سیر افزایش جمعیت سالمند در ایران در صورت نبود اقدامات پیشگیرانه لازم، در سال‌های آتی شیوع بالایی می‌یابد.

 

اقتصاد سالمندی

تأمین اجتماعی و بازنشستگی یکی از مهمترین بخش‌هایی است که از تغییر ساختار جمعیتی متأثر خواهد شد؛ بنابراین در یک جامعه که در مسیر سالمندی قرار گرفته‌است، افزایش هزینه‌های تأمین اجتماعی، منجر به افزایش مالیات خواهد شد. یکی از مهمترین راهکارهای اقتصادی برای مواجهه با فشار هزینه‌های تأمین اجتماعی این است که دولت از تکیه بر مالیات بر دستمزد، به سمت مالیات بر سرمایه و مالیات بر مصرف حرکت کند؛ چرا که در نتیجهٔ سالمندی، نسبت سرمایه به نیروی کار و مصرف، در طول زمان به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت. در غیر این صورت دولت برای ایجاد تعادل در بودجه خود مجبور است بخشی از هزینه‌های خود را کاهش داده و در نتیجه سرمایه‌گذاری عمومی در زیرساخت‌های جامعه با مشکل مواجه خواهد گردید.

بازار نیروی کار را می‌توان اصلی‌ترین حوزه مدیریت سالمندی در کشور دانست. بازار کار و تغییرات مربوط به آن را باید مهمترین بخش اقتصاد متأثر از سالمندی دانست. سیاست‌های مختلفی به منظور ایجاد تعادل در این بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از بهترین سیاست‌ها، تشویق نظام‌مند و برنامه‌ریزی شده مهاجرت نیروی کار به داخل است. امروزه استفاده از این ابزار محدود به کشورهای توسعه یافته نبوده و کشورهای در حال توسعه نیز از آن برای مدیریت جمعیت و کاهش آثار سوء پیری سود می‌جویند. این سیاست علاوه بر اینکه منجر به کاهش دستمزد می‌شود، نرخ اجاره سرمایه و نسبت نیروی کار به افراد بازنشسته را افزایش داده و درآمدهای مالیاتی دولت را افزایش خواهد داد. در کنار این موضوع باید حل مشکل مهاجرت نیروی انسانی ایرانی را با جدیت هدف برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دانست.

آثار اقتصادی سالمندی بسیار پیچیده بوده و گاه یک بخش، تأثیرات همزمان مثبت و منفی از این پدیده خواهد پذیرفت. به عنوان مثال سالمندی از نیروی کار جامعه خواهد کاست؛ در حالی که در سمت دیگر، افزایش پس‌انداز در جامعه را به دنبال خواهد داشت. یعنی یکی از دو عامل اصلی تولید اقتصادی را کاهش و عامل اصلی دیگر را افزایش خواهد داد! بنابراین اثر این پدیده بر تولید و رشد اقتصادی را نمی‌توان بدون انجام مطالعات تجربی پیش‌بینی نمود. مطالعات پیش نگر با استفاده از داده‌های سری زمانی اقتصاد ایران نشان می‌دهد شاخص سالمندی در کوتاه‌مدت و بلند مدت، اثر کاهنده و معناداری بر رشد اقتصاد غیرنفتی ایران داشته‌است. اما تاکنون و با توجه به ساختار جوان جمعیت ایران، آثار اقتصادی پیری حساسیتی برانگیخته؛ اما پیش‌بینی‌ها از تشدید روند سالمندی جمعیت ایران در دهه‌های آتی و ظهور آثار سوء این پدیده در آینده نزدیک در صورت مدیریت نکردن این پدیده حکایت دارد.

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 722
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سلام.به وبلاگ طنین طراوت خوش آمدید. در این وبلاگ نکات نگهداری سالمندان در خانه را برای شما عزیزان شرح میدم همچنین برای ایجاد انگیزه و روحیه برای بزرگان شما نیز مطالبی جمع آوری کردم که براتون به صورت پست در وبلاگ قرار میدم، امیدوارم از نکاتی که خدمتتان آماده میشه نهایت لذت و استفاده را ببرید. دوستدار مهربانی زندگی شما در کنار بزرگان خانواده


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود